Sunday, September 26, 2021

My Time Has Come - I am Negative

Sudah 2 tahun kita lalui pandemik dan Malaysia lockdown start 18 Mac 2020. PKP 1.0, PKP 2.0 dan PKP 3.0 kita tempuhi bersama. Daripada kes 1 digit sehinggalah mencapai 5 digit dan tak turun-turun sampai sekarang.

Aku dengan member office selalu bersembang, siapalah pencipta virus ini. Hidupkah dia, matikah dia? Apa perasaan dia berjaya menjadikan seisi dunia mati? Siapa dalang di sebalik semua ini? Untung besarkah dia buat macam ni?

Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Dulu aku tak boleh terima keadaan ini. Sekarang pun. Aku tak bebas. Terpaksa pakai pelitup muka sepanjang masa. Tak selesa. Nafas pun pendek-pendek. 

Kalau dulu, aku cuma dengar orang-orang yang tak dikenali disahkan positif. Tengok orang beratur bersesak-sesak dan beramai-ramai di CAC, buat aku risau, takut. Aku diserang panik dan anxiety.

Kini, tiba masa aku pula. 
Suami aku disahkan positif.

Adoi! Blank sekejap kepala otak ni.

Dia dah demam sejak minggu lepas. Seingat aku dia mengadu sakit urat. Katanya sebab kawan dia bagi minum air tebu. Kebetulan kereta aku buat hal dan kami ulang alik Shah Alam-Puchong naik motor. Aku ingatkan dia sakit sebab travel tu lah. Sabtu lepas dia dah start demam. Tergolek je dalam bilik. Aku ada bagi dia makan vitamin yang ada Cendawan Susu Harimau (CSH). Ye lah, dia tak vaksin lagi. Maka terpaksalah buat alternatif lain untuk lindungi diri aku daripada dijangkiti. Ya! Aku kena extra precaution disebabkan orang yang tolak vaksin macam dia. Lagipun aku kena jaga mak aku. Kalau aku pun gone case, apa jadi dengan mak aku?

Genap seminggu, Sabtu semalam, dia minta temankan ke klinik. Aku pun temankan la. Elok lagi dia boleh drive. Doktor bagitau ada lung infection dan diberikan surat rujukan untuk ke hospital Serdang. 

Aku dah agak, ni kalau pergi hospital tak akan kembali. Tapi kami pergi sehelai sepinggang je. Drop dia kat Kecemasan, dan aku lepak kat parking. Kul 12:30 dia call aku bagitau "positif lah," terus aku jem.

Kepala otak ligat cari apa perlu buat? 
Dalam hati risau. Serius ke? Infection dia stage berapa? Oksigen macam mana? Dia perlu ditidurkan ke? Macam-macam aku fikir. Dahlah dia tak reti nak ulang semula apa yang doktor sampaikan. 

Aku balik rumah, tenangkan fikiran. Tak tau nak buat apa. Cuma fikirkan nak hantar barang peribadi dia. Tapi dia kata tak perlu dulu. Pastu member office dan bos besar dah start call aku. Pesan macam-macam. Aku kena lah bagitau kan. Sebagai seorang rakyat yang bertanggungjawab terhadap kesihatan orang lain, aku kena alertkan orang yang in contact dengan aku supaya prihatin terhadap kesihatan mereka.

Bos besar minta aku buat swab test haritu juga. Sedangkan aku dah set appointment untuk Ahad. Bos kata, buat RTK, result tak sampai 30 minit dah boleh dapat. Drive through je tak perlu nak masuk klinik. So, aku patuhilah arahan bos. Demi kebaikan aku dan orang lain juga. 

Nak dijadikan cerita, aku set appointment 6:30ptg. 5:30 petang gerak ke BJ. Elok dah sampai BJ, Google Maps aku pergi melencong hantar aku patah balik ke Puchong. Ya Rabbi!

Inilah masalah perempuan macam aku. Mudah hilang arah. Elok-elok 15 minit sampai BJ, aku terpaksa membazir masa, tol dan minyak untuk pusing 2 trip. Lalu aku tutup Google Maps dan drive ikut signboard. Aku ikut hala ke rumah bos dan lepas sampai situ baru aku pasang balik untuk cari exact location. Dekat je pun. 

Dah sampai, takde pulak tempat Drive Through. Aku kena kencing dek bos ke ni?

Maka berpusing-pusinglah aku di sekitar bangunan dan masuk lorong-lorong untuk cari jalan. Jumpa akhirnya. Tu pun terpaksa masuk lorong No Entry. Gamble je.

Alhamdulillah. Seram gak nak swab. Wild imagination aku ingat seksa la nak swab. Rupanya tak de la sakit pun. Cuma terkejut dan aku mudah bersin. Kalau aku terbersin masa kena jolok tu rasanya mau sakit. 

Alhamdulillah dalam 10 minit dah dapat result. Syukur. Negatif.

Malam aku tak berapa bertenang. Mana nak fikir pasal kerja yang melambak. Mana nak fikir pasal siapa nak masak untuk mak aku. Mana nak fikir buat sanitasi rumah. Hurm. Aku tidur dulu la. Esok fikir lain.

No comments:

Post a Comment