Tuesday, March 28, 2017

E44-44: 2 Kesilapan Mengurus Duit

Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google & Koleksi Peribadi
azian@draz.my



Pernahkah mendengar pesanan ini?
Mereka yang kaya bukanlah yang bergaji besar tetapi yang banyak menyimpan.


Kita sentiasa cemburukan orang lain. Kita lihat mereka bergaji besar, mulalah berangan-angan, "Kalaulah aku bergaji 10 ribu, mesti aku senang, kan?"

Menurut Warren Buffett, mereka yang sentiasa hidup dalam ketidakcukupan adalah kerana:
  1. Tidak menyimpan.
  2. Mahu kaya cepat.

Sikap Mahu Kaya Cepat adalah sikap manusia yang sering kita jumpa. 

Siapa tidak ingin kaya cepat bukan?
Pelbagai cara dilakukan. Terutama jika mendapat tawaran duduk diam-diam dapat duit sudah semestinya itu satu tawaran yang sangat mudah dan memudahkan. Lebih-lebih lagi jika ada CEOnya yang bertaraf Ustaz Ustazah, Dato Datin atau Tan Sri Puan Sri sudah tentu sangat mudah kita percaya. 
.
.
.
Hakikat sebenar dalam kehidupan kita, tiada satu apa pun di dalam dunia ini yang PERCUMA dan duduk diam-diam dapat duit. 
.
.
.
Jika ingin kaya, syarat utama ialah menyimpan. 
Jika anda simpan dalam bentuk duit, ia akan mengalami susut nilai atau boleh juga susut bila-bila masa jika faktor 'kecemasan' tiba-tiba di ambil kira. Jika anda sudah merasakan penangan matawang RM mengecil di pasaran pada tahun 2015-2017, pasti anda akan lebih faham.
.
.
.
Bagaimana untuk mengatasinya ya?

Simpanlah dalam bentuk harta tetap seperti hartanah dan emas mulia.
.
.
Nanti ada pula yang bertanyakan saya, mana mampu nak simpan dalam bentuk hartanah. Modalnya besar!
Ya! Modalnya memang besar. Tetapi kita boleh berdikit-dikit dengan menyimpan logam. Dari logam dijadikan hartanah. 
.

.
.
Boleh juga buat pinjaman Ah Long Kawasan Yang Berlesen. 
Bank le tu. 

Malang sungguh, sedari dalam perut lagi kita sudah dilatih untuk hidup meminjam bank. 
.
.
.
Jika saya ada ilmu emas mulia ini sewaktu muda, pastinya saya akan berjaya melindungi diri saya dari Riba. Di sekolah, kami belajar ilmu tentang Riba sekadar dari buku teks. Malangnya, kami tidak belajar cara-cara melindungi diri dari Riba dalam kehidupan sebenar. Takut diperangi Allah, tetapi tak ada siapa pun yang boleh berkongsi cara-cara mengelak dari terjebak secara sedar.
.
.
Namun begitu, saya sangat bersyukur, Pencarian saya telah dibantu Allah. Banyak jalan yang saya telah temui untuk berjihad menghindari Riba. Saya mulakan dengan diri sendiri dan keluarga terdekat saja dahulu.  
.
.
Sangat mudah bila dah tahu caranya. Saya sedang bertindak pantas kerana masa tidak lagi berpihak kepada saya. Maklumlah, umur sudah meniti senja.



 







No comments:

Post a Comment