Saturday, March 18, 2017

E34-44: 7 Tip Berjimat



Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google
azian@draz.my










Saya gemar membaca majalah IK. Isinya ringkas dan mudah disesuaikan dengan kehidupan.

Sewaktu berada di lobi wad kecemasan jam 2:30 pagi, sambil menunggu dengan mata yang hampir rapat, saya mengambil peluang membaca majalah IK yang dijadikan peneman di saat penantian.

Untuk Isu kali ini, IK berkongsi 7 tip berjimat dalam ekonomi sekarang. Tip yang dikongsikan beliau dapat membantu kita mengecapi hidup yang lebih tenang dan selesa.


Tip no 6 buat saya termenung seketika:
  1. Katakan TIDAK kepada e-rokok
    • Merokok bukan sahaja membahayakan kesihatan kita dan keluarga, malah turut mengosongkan poket. Bayangkan sekiranya duit yang dibelanjakan untuk rokok itu disimpan, pastinya dapat memberikan keuntungan di masa depan.
  2. Potong Kad Kredit
    • Simpanan pelaburan (keuntungan <10%) yang kita lakukan tidak akan bertambah sekiranya wang kita bocor akibat pembayaran caj kad kredit (lingkungan 18%) yang kita tidak nampak.
  3. Jaga Emosi Ketika Berbelanja
    • 90% keputusan belian adalah dibuat berdasarkan emosi. Jadi, Emosi yang tidak stabil akan mengakibatkan kita berbelanja barang yang tidak diperlukan seterusnya melakukan pembaziran.
  4. Pelajari 1 Topik Kewangan
    • Kita tidak perlu menjadi pakar. Latih diri untuk mengetahui selok belok pengurusan kewangan peribadi serta meningkatkan pendapatan melalui pelaburan mahupun perniagaan.
  5. Amalkan Hutang Yang Bagus
    • Contoh: Membeli rumah, memulakan perniagaan atau menuntut ilmu
  6. Membaca selama 30 minit
    • Membaca buku boleh menambah kepakaran anda di dalam sesuatu bidang. Namun begitu, ia tertakluk kepada jenis buku yang dibaca juga.
  7. Cari kawan baru
    • Dapatkan kawan yang bijak tentang pengendalian wang, secara tidak langsung pasti anda akan terikut-ikut untuk menjadi bijak sepertinya. Bak kata pepatah, 

Kalau berkawan dengan penjual minyak wangi..

Kita akan dapat bau harumnya
Kalau berkawan dengan tukang besi...
Kita akan dapat tempias panas besinya
Nah! Jangan baca saja tips yang dikongsikan oleh IK ini. Kita mestilah mempraktikkannya bagi mendapatkan hasil yang diidamkan.


No comments:

Post a Comment