Wednesday, March 8, 2017

E5-44: Tips Uncle LIM

Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google
azian@draz.my






Saya ada seorang Uncle. Namanya Uncle Lim. Selepas berkahwin dengan makcik saya, beliau dikenali dengan nama Azman, namun begitu saya masih tetap memanggilnya Uncle Lim.

Uncle Lim seorang usahawan Cina yang sangat rajin berusaha. Saya mengenali beliau ketika berumur 17 tahun. Waktu itu beliau mengusahakan kantin di sebuah kilang elektronik di Shah Alam. Saya bekerja sebagai pembantu beliau di kantin sewaktu menanti keputusan panggilan UPU.

Uncle Lim banyak cakap dan suka berkongsi pelbagai ilmu dengan saya. Terutamanya tips memasak masakan Cina serta tips berniaga. Entah bagaimana saya menjadi anak buah yang agak rapat dengannya. 

Di antara perkongsian beliau yang saya tak pernah lupa ialah Tips Memanggil Pelanggan. Ia nampak biasa tapi hasilnya LUAR BIASA.

Caranya, kalau buka kedai makan, buat bising semasa memasak.
Ketang! ketung! ketang! ketung!.

Sepanjang mengikuti pelbagai seminar keusahawanan yang saya hadiri, tips ini sangat laku keras. Bezanya, ia telah di tukar kepada pelbagai bahasa jargon agar tampak gah meskipun isinya sama saja.

Kalau dahulu, tiada kewujudan internet, aktiviti memanggil pelanggan dilaksanakan secara luar talian. Iaitu dengan menggunakan pelbagai medium terutamanya media cetak.

Namun kini dengan kemudahan internet yang meluas, pelanggan boleh dipanggil secara dalam talian mahupun luar talian. Medium yang digunakan pula semakin meluas, Teknik memanggil pelanggan lebih difokuskan kepada Tajuk iklan yang dihasilkan.  

Uncle Lim telah meninggalkan kami lebih 10 tahun yang lalu. Masih terngiang-ngiang suaranya berkongsi cerita.
Semoga arwah Uncle Lim dikurniakan limpahan rahmat dan ditempatkan bersama golongan orang-orang yang beriman.

Aaameeennn..
.
.
.
p/s: Anda pernah melihat waving cat di mana-mana kedai Cina? Itu juga adalah sebahagian daripada cara memanggil pelanggan yang telah diamalkan berasaskan panduan feng shui.





No comments:

Post a Comment