Saturday, March 18, 2017

E32-44: Database VS Pesaing Anda


Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google
azian@draz.my





Zaman universiti dahulu, Database Management ialah subjek kegemaran saya. Selepas graduasi, saya pula menjadi tenaga pengajar untuk Database Programming menggunakan Ms Access dan Visual Basic untuk pelbagai jabatan kerajaan. Kedua programming language ini sememangnya sangat HEBAT! 

Istimewanya, pengurusan pangkalan data (Database) masa kini tidak serumit dahulu.

Kalau dahulu kita perlu mahir beberapa bahasa pengaturcaraan di antaranya seperti MySQL. Namun kini ia semakin mudah dengan kewujudan pelbagai aplikasi web, aplikasi telefon pintar, CRM dan pengekodan HTML yang ringkas dan mudah difahami.

Paling istimewa sudah terdapat fungsi awan (cloud) yang memudahkan ia dicapai dari mana saja kita berada.

Pengguna juga tidak perlu lagi menggunakan pelayan (server) khas mahupun sebuah komputer. Cukup dengan telefon pintar yang mempunyai capaian internet, pengguna boleh melaksanakan tugasan capaian pangkalan data dengan pantas dan mudah.

Pangkalan data pelanggan sangat penting bagi sesebuah syarikat. Ia digunakan dari sekitar tahun 1930an sehinggalah sekarang.

Bagi usahawan yang baru berjinak dalam perniagaan, anda boleh memilih untuk menggunakan sistem/aplikasi pangkalan data secara percuma mahupun yang berbayar.

Database adalah jawapan kepada mereka yang ada masalah dengan pesaing yang suka ganggu kehidupan bisnes anda!

Selamat bereksplorasi!

No comments:

Post a Comment