Wednesday, March 22, 2017

E40-44: Pentingnya Sistem Perekodan Untuk Usahawan

Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Koleksi Peribadi
azian@draz.my

---------
Nota: Tulisan ini sesuai dibaca untuk anda yang terlibat dalam perniagaan tetapi menghadapi masalah di dalam perekodan.
---------




Pernahkah anda mengalami masalah PC, laptop, tab serta telefon bimbit rosak secara tiba-tiba?

Ujian tahun 2017, telefon bimbit serta komputer saya rosak sehingga mengakibatkan semua maklumat dan dokumen hilang.

Aduh! Menangis air mata darah pun tidak mampu mengembalikan apa yang hilang. Rasa macam nak runtuh langit kehidupan.

Lebih mengharukan, Username dan password lupa. Sounds familiar?
.
Tapi, hikmah dari ujian tu akhirnya berjaya menghasilkan dokumen perekodan syarikat yang julung-julung kalinya dihasilkan.
.
Nama je ada Diploma in Business Studies tapi ia gagal diaplikasikan ke alam realiti.
.
Sebab? Belajar masa kat universiti tak sama dalam kehidupan. 


Alasan....kann?
.
Kelemahan sistem perekodan mengakibatkan saya sering bertanya di dalam hati
"Ke mana duit aku pergi? Masuk banyak, tapi manjang takde duit!"
.
Setiap kali nak mohon dana/geran dari mana-mana jabatan, pasti gagal kerana tiada rekod untuk ditunjukkan.
.
Saya pernah membeli beberapa sistem perekodan berharga ribuan ringgit tapi tidak dapat  digunakan dengan sebaiknya kerana ia tidak sesuai dengan bidang perniagaan. Ia perlu dib
eli kerana saya sangat sedar bahawa sistem perekodan itu sangat PENTING bagi sesebuah perniagaan yang ingin berdaya maju.
.
3 sebab utama ke semua sistem yang dibeli tersebut tidak dapat digunakan dengan baik:


  1. Sistem terlalu kecil sedangkan terdapat ratusan SKU yang perlu dimasukkan.  
  2. Perlu menggunakan komputer setiap kali ingin menggunakan sistem tetapi disebabkan kami sering berada di luar kawasan kerana menyertai booth, maka ia tidak dapat digunakan dengan sempurna.   
  3. Sistem terlalu besar dan ia hanya sesuai digunakan oleh syarikat besar seperti CELCOM dan TELEKOM. Sistem ini pula fokus kepada HRM sedangkan kami tidak menggunakannya berikutan jumlah pekerja yang kecil. .
Masalah ini sebenarnya bukan hanya berlaku di kalangan usahawan kecil dan baru saja. Malah syarikat besar dan bertaraf antarabangsa turut menghadapi masalah yang sama. Kisah benar ini berdasarkan pengalaman saya sendiri sewaktu bertugas sebagai System Administrator yang perlu menguruskan Ticketing System, POS dan ACC System.
.
Ini adalah kerana, sistem sedia ada di pasaran tidak mampu menghasilkan sesuatu yang memenuhi keperluan dan kehendak syarikat kita sendiri. Setiap syarikat adalah unik. Proses menghasilkan sebuah sistem yang lengkap akan mengambil masa yang panjang berbanding menggunakan sistem yang sedia ada di pasaran. 

.
Ada yang ingin nak cubaguna sebuah sistem perekodan yang ringkas, mudah dan boleh digunakan di merata tempat tanpa perlu menggunakan komputer? Jangan segan-segan untuk hubungi kami.


No comments:

Post a Comment