Wednesday, March 8, 2017

E4-44: Hilang Fokus


Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google & koleksi peribadi
azian@draz.my




Alkisah....

Hari ini saya tertidur awal. Mungkin kepenatan brainstorming dengan 2 wanita besi di The Curve Damansara siang kelmarin. 


Lewat dinihari, baru saya membaca mesej dari rakan se#cw yang dihantar sekitar jam delapan malam.

Aduh! Maafkan saya sahabat.
Jam 3 pagi baru dapat membaca dan membalas mesej kamu.

Sahabat ini mohon bantuan saya untuk menyemak flyers yang bakal diedarkannya.

Apa yang dapat saya kongsikan, kita mudah terlari FOKUS. Saya juga begitu. Dahulunya sebelum berguru.

Berikut adalah panduan yang saya kongsikan bersama beliau tentang cara terbaik untuk menghasilkan sebuah flyers yang berkesan.


==============
HEADLINE + CONTENT
==============

(1) Tajuk = Headline
Tajuk yang diberikan terlalu umum
Katanya: Untuk SEMUA peminat coklat dan tit bits

ps: pesan guru saya yang sering menghantui... kita tak boleh jual coklat kat SEMUA 29 juta penduduk Malaysia

(2) Isi = Content
Tiada kaitan dengan tajuk langsung kerana cerita tentang pengedar

Mula-mula kat tajuk nak jual kat SEMUA peminat coklat
Tiba-tiba isinya pula nak cari pengedar?

==============
Masalah utama beliau kat sini, TIADA FOKUS
==============

Nak JUAL coklat ATAU nak CARI pengedar?

Cadangan saya kepada beliau untuk buat catatan berikut:

(1) jika nak JUAL coklat
>> nak jual kepada SIAPA?
>> mereka ni ada DI MANA?
>> MENGAPA mereka perlu beli dari kita?

(2) jika nak CARI pengedar
buat soalan yg sama
>> SIAPA mereka?
>> DI MANA mereka berada?
>> MENGAPA mereka perlu jadi pengedar kita?

Pilih SATU saja.

Saya doakan panduan ini juga dapat membantu serba sedikit anda yang sedang mencari FOKUS di dalam melaksanakan sesuatu.

Selamat Mencuba!!!




No comments:

Post a Comment