Thursday, March 9, 2017

E7-44: Terjun

Teks: Nor Azian Binti Jamil
azian@draz.my
Gambar: Google



Ada ketika kita perlu membuat keputusan untuk terjun ke dalam satu-satu bidang yang di luar kemahiran dan ilmu yang kita ada.
Namun begitu, adakah kita perlu cuba dan jaya tanpa sebarang persediaan?
Terjun tiruk gitu?

Meskipun kita sekadar ingin melakukan penerjunan dari bangunan, kita perlu kenalpasti beberapa perkara asas, di antaranya:

  • di manakah lokasi penerjunan?
  • tali apakah yang perlu kita gunakan?
  • adakah kepanjangan tali boleh membawa kita kepada pendaratan yang selamat?
  • dan banyak lagi.

Ya! Ilmu perlu ada, tetapi kita tak perlu menjadi pakar untuk memulakan langkah. Kalau sibuk membuat kajian, silap haribulan, turun tangga sajalah jawabnya. Itupun kalau tak buat terjun tiruk.

Ketakutan yang bakal menjadi penghalang akan berlaku sewaktu meletak kaki di gigi bangunan sebelum penerjunan. Tekad harus kuat. Jiwa mesti kental. Namun apabila sampai di bawah, anda pasti teruja untuk melakukan penerjunan semula.

Begitulah jua pengalaman saya di dalam bidang penulisan. Untuk menjadi penulis bahan yang berjaya, latihan perlu dilakukan setiap masa. Latihan dari segi penulisan, latihan skil pemasaran, latihan skil close sale, latihan pengurusan dan banyak lagi. Saya juga mencari pakar yang boleh membantu untuk mengenalpasti seterusnya menggilap skil yang saya ada.

Eh! Mengapa banyak pula latihan yang tidak berkaitan?
Oh! Jika ingin berjaya, skil tersebut kita perlu ada. Kalau tidak, bagaimana hendak mendapatkan pelanggan. Betul?

Apatah lagi kepakaran saya sewaktu belajar dan menjadi pensyarah dahulu adalah berkaitan Teknologi Maklumat, Komputer, Server, Programming dan Database. Bagaimana pula saya hendak berjaya apabila terjun di dalam bidang yang jauh berbeza pula?

Angan-angan nak jadi hacker. Bertukar pula menjadi penulis.
Itulah dia takdir yang Allah telah susunkan.

Bagaimana takdir anda pula?


No comments:

Post a Comment