Friday, March 10, 2017

E12-44: Thesis | Dissertation | Literature Review

Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Koleksi Peribadi
azian@draz.my







Sepanjang penglibatan saya di dalam bidang penyediaan konten, fokus saya lebih kepada Ulasan Produk, Ayat Iklan, Surat Jualan dan Konten Laman Sesawang. Tidak pernah terfikir untuk melibatkan diri semula di dalam bidang Penulisan Akademik berikutan saya rasakan ia sangat susah. 

2016 membawa saya ke lembaran baru. Saya menerima permintaan untuk membantu seorang rakan menyediakan tesis. Pada mulanya saya agak ragu-ragu kerana khuatir tidak mampu melakukannya berikutan setiap topik adalah sangat berbeza daripada .

Memandangkan saya sangat mementingkan integriti, maka saya cuma menerima permintaan mereka yang inginkan proof read dan re-write sahaja untuk mana-mana bahagian tesis. Ada juga yang meminta untuk saya membuat semua penulisan dari kosong, namun saya tolak meskipun mereka menyediakan semua data dan bahan kajian. 

Berdasarkan pertemuan saya dengan mereka yang memerlukan perkhidmatan seperti ini, saya dapati masalah utama insan-insan ini bukan sebab tak tahu buat. Tetapi:

  1. Masing-masing bekerja dan ada kekangan tersendiri dari segi masa serta cabaran penat, letih dan lesu. 
  2. Tidak faham dengan permintaan Supervisor. Ada saja yang tak kena dan kertas cadangan yang dihantar sering ditolak berikutan pelbagai kesilapan. 
  3. Kurang yakin menulis di dalam Bahasa Inggeris. Ini merupakan masalah paling utama. Selepas saya ulang baca penulisan mereka, inilah yang sebenarnya melambatkan proses kelulusan kertas cadangan mereka. Pengulangan Ayat, Ayat Tergantung serta Ayat Lemah (tiada sokongan) merupakan masalah yang banyak ditanda dengan pen merah oleh Supervisor masing-masing.

Asal mulanya, gembira kerana berjaya menyelesaikan masalah SATU orang. Kali ini si dia pula menyarankan rakan-rakan untuk bertemu saya meminta bantuan dan khidmat nasihat.
InsyaAllah, akan diusahakan untuk bantu sebaiknya. 

No comments:

Post a Comment