Sunday, March 26, 2017

E42-44: Bad Close Sale



Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Koleksi Peribadi
azian@draz.my








Jenuh bercerita tentang Close Sale. Ape kebenda lah dia ya?

Close Sale ni proses akhir nak bagi duit masuk la. 

Penat-penat berhabis duit buat iklan guna FB Ads dengan Google Ads. Dah boleh eksen dengan orang lain yang Like Page kita dah cecah puluhan ribu. Tapi...duit keluar je manjang. Masuk nya segan macam siput.

Setiap kali pelanggan dah berminat, kita pun dah naik kematu jari menaip whatsapp/PM, tiba-tiba dia kata:

  • "Tak pe lah. Nanti saya tanya suami dulu."
  • "Tak pe lah. Saya survey harga je"
  • "Tak pe lah. Nanti kalau nak saya hubungi semula"
Eh! Berapa banyak tak pe lah.

Nak closing di media elektronik nampak senang kan? Tak payah menghadap muka pelanggan yang kita dok menyampah banyak tanya tapi tak beli.

Ewah! Ewah! Duit orang nak, tapi orangnya kita tak nak.

Psst!!! Ini pengalaman sebenar saya kumpul sepanjang membantu menyelesaikan masalah para usahawan tak sedar diri ni. Ramai usahawan dok komplen mengadu dengan saya, caci maki perli-perli pelanggan sebab banyak sangat tanya tapi tak nak beli. Kalau perangai macam ni, baik berhenti sahaja dari berniaga, pesan saya.

Nak ambil duit orang ni ada syarat kena ikut. Bukan main jawab Yes No Alright saja.

Syaratnya mudah: Kawal perbualan (telefon/sms/whatsapp/offline) supaya dapat beritahu nilai sebelum beritahu harga
.
Bagaimana nak kawal perbualan?

KITA yang TANYA SOALAN.
BUKAN CLIENT yang tanya soalan

Contoh perbualan telefon/sms/whatsapp:
Pelanggan: "Kak, saya nak beli baju muslimah Lady Diana, berapa harga termasuk pos?"

Dengan pantas sambil tersenyum sampai telinga dah dapat mangsa, terus kita jawab: "Harga RM150 free pos". 
Titik. Noktah, Tamat lah sudah perbualan itu.
Dek excited sangat ada customer berminat nak beli baju kita, terus je jawab macam ni ya?

Inilah dia penyebab utama yang tak dapat CLOSE Sale. Rentikan! 
Jangan sesekali buat macam ni samada online ataupun offline

Nah! Cuba tambah baik jawapan dengan cara berikut: "Boleh saya tau nak saiz apa ye?" 

Inilah dia sebahagian daripada langkah mengawal perbualan. 

Amacam? Faham ke faham?


Susah ke senang?

Cuba buat dulu langkah paling asas ini dan kongsikan dengan saya hasilnya. Kalau berjaya, saya punya komisyen 25% ya! hihihihi.... tak baik kedequttt...

ps: Dah cuba close sale secara berdepan? Ha! Yang ni kena ada tambahan ilmu lain yang dipanggil SAKA Closing.

No comments:

Post a Comment