Thursday, January 7, 2021

Bagaimana saya pendekkan loan rumah daripada 30 tahun kepada 14 tahun

Cara sediakan deposit 10%

Saya beli Rumah Pertama semasa berumur 32 tahun.

Gaji, bonus dan elaun sangat baik masa tu. Setiap kali dapat bonus memang saya simpan dan niatkan untuk beli rumah pada suatu hari nanti. Walaupun bergaji kecil, saya sangat berjimat orangnya. Al maklumlah, saya susah dapat kerja dan menganggur lebih kurang 3 tahun juga. Kawan-kawan lain lepas grad terus dapat kerja dengan gaji sekitar RM2500-3200 masa itu, sedangkan saya masih terkontang-kanting mencari kerja. 

Selepas 5 tahun bekerja (kerjaya fulltime pertama), saya mampu sediakan deposit rumah tunai sebanyak RM15,000 hasil berjimat cermat. Ini adalah kerana, untuk rumah sub-sale, saya tak boleh keluarkan wang KWSP untuk bayar deposit.

Loan Bank

Loan bermula pada 2006 selama 25 tahun dijangka selesai pada tahun 2031.

Pada mulanya Bank offer 30 tahun, tapi saya minta pendekkan 25 tahun. Sebab saya tak nak tanggung lama walaupun bayaran bulanan kecil. Bagi saya, biarlah bayar besar sebab saya tak tahu sampai bila saya akan masih ada pekerjaan. Masa tu, saya sudah berura-ura nak berhenti kerja. Risau juga.

Agak terkesan dengan interest yang sangat tinggi. Tahun pertama 3.5%, tahun kedua 5% dan tahun ketiga 7.55%. Setiap bulan kena bayar RM1056 dan separuh daripada pendapatan saya habis kat situ. 

Kepala otak saya ligat berfikir, macamana nak settle segera dan apa yang boleh saya buat untuk elakkan interest yang sangat tinggi tu. Terutama apabila dah berhenti kerja, pendapatan dah tak ada, mana nak cekau? 

Saya pun mulalah rajin mencari maklumat tentang cara nak tambah pendapatan. Sifu-sifu ajar untuk 3 perkara:

  1. Tingkatkan simpanan 
  2. Tambah pendapatan
  3. Lindungi pendapatan    

Pendapatan Tambahan 

  1. Berniaga
    • saya aktif join pelbagai freelance job sebagai corporate trainer utk subjek IT, MLM dan apa saja bisnes yang boleh bawa duit tambahan. 
    • saya tubuhkan bisnes dan terlibat dalam perkhidmatan kecantikan dan latihan keusahawanan
  2.  

Pada 2009, saya berjaya beli satu hartanah lelong. Sebuah kedai. Deposit 20% pun saya bayar tunai masa tu. Saya akan kongsikan di posting lain InsyaAllah.

Saya dapat pendapatan tambahan bermula 2015 iaitu penyewa membayar sewa kedai sebanyak RM1600 sebulan. Itupun, sejak COVID saya ada cabaran untuk kutip sewa dan sering lewat sehingga 2-3 bulan.

Berhenti Kerja

Hujung 2009 saya berhenti kerja dan saya bayar bulanan melalui perniagaan sepanjang 2010 sehingga 2016. Sepanjang journey sebagai usahawan, banyak cabaran yang saya lalui dan adakalanya saya terputus untuk membuat pembayaran bulanan. Tapi saya tetap tekad dan usahakan untuk pendekkan loan.

Panduan untuk pendekkan loan daripada 30 tahun kepada 14 tahun:

  1. Pilih untuk pendekkan loan tenure yang ditawarkan bank daripada 30 kepada 25 tahun
  2. Gunakan KWSP untuk bayar deposit 10% jika boleh. Tertakluk untuk rumah baru.
  3. Gunakan sebaiknya akaun 2 KWSP untuk mengurangkan bayaran baki pinjaman setiap kali berpeluang
  4. Tingkatkan simpanan yang diperolehi daripada gaji 
  5. Tambah ilmu: pengurusan kewangan dan pelaburan
  6. Tambah pendapatan daripada:
    • berniaga
    • pasif income: sewaan
  7. Lindungi harta
    • kumpul emas: setiap bulan usahakan untuk ambil sebahagian savings dan beli emas
    • insurans
  8. Kembangkan wang
    • buat pelaburan di pelbagai medium yang diyakini selepas belajar dan memahaminya seperti saham, investment link dan unit trust 
Akhirnya, impian tercapai. Target 10 tahun tapi terlajak 14 tahun. OK gak tu. Jimat 50%! Mana bank nak bagi kan?

Semoga perkongsian ini membantu memberikan idea dan panduan untuk memulakan langkah penjimatan anda.

No comments:

Post a Comment