Saturday, March 11, 2017

E15-44: Panggilan dari jauh


Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google 
azian@draz.my




Suatu malam.
Saya menerima panggilan dari tanah besar Arab,
Pakcik saya yang sudah puluhan tahun berkelana di sana, tidak pernah jemu bertanya khabar.
Kali ini kami berbicara tentang topik perniagaan. Sementelah, beliau tahu bahawa saya menceburi bidang perniagaan sudah lama dan di kalangan ahli keluarga dan saudara mara saya dikenali sebagai insan yang berjaya.

Saya ditanyakan 2 soalan utama:
  1. Apakah langkah terbaik menjadi seorang pelabur?
  2. Apakah kursus yang perlu diikuti oleh mereka yang lemah dalam pengurusan syarikat?

Berpeluh-peluh juga hendak menjawab. Kerana saya tahu beliau menjadi pelabur untuk beberapa perusahaan yang dijalankan oleh adik-beradiknya dan juga beberapa anak buahnya iaitu sepupu saya. Beliau jugalah yang menjadi pemula kepada perniagaan saya sebagai wedding planner dengan memperkenalkan kami dua beradik kepada rakan baiknya seorang jurusolek ternama di Malaysia. 

Sebahagian jawapan dan perkongsian saya terhadap soalan tersebut:

  1. Perlu ada persetujuan dalam bentuk perjanjian. Ini akan menentukan berapa % pelabur dapat di dalam setiap pelaburan yang dikeluarkan. Gaji, elaun dan komisyen juga boleh ditetapkan atas persetujuan kedua belah pihak. Selain itu, ia turut menentukan tahap campur tangan pelabur di dalam perniagaan yang dilabur. 
  2. Sepupu saya mempunyai kelemahan ketara di dalam pengurusan syarikat, lalu beliau meminta saya mencadangkan kursus yang bersesuaian. Ada 2 pilihan yang saya cadangkan. Pertama: sekiranya beliau masih mampu untuk belajar dan melaksanakan tugas selepas belajar, maka sebaiknya ikuti kursus. Cadangan Kedua saya: sekiranya beliau sudah tidak mampu menguasai ilmu komputer, perkeranian dan perakaunan syarikat, sebaiknya upah seorang kerani untuk melaksanakan tugas tersebut.
Saya memang kenal rapat dengan sepupu saya itu. Memandangkan beliau lebih banyak melakukan tugasan fizikal, seorang lelaki pula, saya yakin tugas mengurus dokumen syarikat tidak bersesuaian dengan jiwanya. 

Sememangnya bukan mudah untuk mengurus sebuah perniagaan dengan baik. Dokumentasi  bersistematik sangat penting bagi menentukan samada sesebuah perniagaan itu mampu berdaya maju ataupun tidak. 

Bukan mudah untuk menjadi pelabur. Dan bukan mudah untuk mengurus sebuah syarikat yang menerima suntikan modal dari pelabur.


No comments:

Post a Comment