Wednesday, March 8, 2017

E1-44: Salam Perkenalan

Salam perkenalan buat sahabat pembaca yang dirahmati,


Azam 2017 untuk saya memulakan langkah dengan perkara baru. Kalau dahulu saya menulis dengan hentam keromo, maka kali ini saya cuba menjadikan ia sesuatu yang lebih baik dan memberikan manfaat. Mohon sama-sama doakan yang terbaik.

Saya dilahirkan lebih 40 tahun lalu dengan nama Nor Azian Binti Jamil. Untuk menghubungi saya, mudah saja, hantarkan email ke azian@draz.my.


Pendidikan
  • Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat (Kepujian), Universiti Utara Malaysia (1995-1998) 
  • Diploma in Business Studies, Universiti Teknologi MARA (1992-1994) 
  • SMKA Maahad Hamidiah, Kajang (1987-1991) 
  • SRK(1) Kuala Ampang, KL (1981-1986) 

Pengalaman kerja. 
  • 2010-kini: Freelancer (Writer, Content Marketer, Copywriter) untuk majalah dan web bagi syarikat tempatan dan luar negara 
  • 2001-2010: System Administrator, Sepang International Circuit Sdn Bhd 
  • 1998-2001: Lecturer IT di Kolej ASTIN, Lecturer IT di ENCS Group, Teaching & Learning Executive (IT) di Mybase dan Corporate Trainer (Database Programming & Microsoft Product) untuk kerajaan dan swasta. 

Minat, kemahiran, kepakaran. 
- Saya minat memasak selain masakan melayu. Di antara yang digemari ialah masakan Cina, Barat, Korea. Selain itu saya gemar melancong, menulis, membaca dan mengira. Saya sangat suka kira-kira dengan membuat akaun syarikat. Leka.
 - Kepakaran di dalam bidang kecantikan terutamanya bidang solekan dan penjagaan kulit. Acapkali dipanggil untuk berkongsi tips dan teknik kecantikan oleh pelbagai jabatan kerajaan dan syarikat swasta.


Jenis buku yang suka dibaca. 
- Saya gemar membaca buku motivasi dan personaliti. Selain itu saya sukakan ilmu hartanah dan emas.


Sebahagian hasil catatan saya boleh dilihat di sini
- http://kryolanfans.my/ - http://fcc-makeup.blogspot.my/ - http://azianjamil.blogspot.my/ - http://norajamil.wordpress.com/


Matlamat di dalam bidang penulisan

Tidak dinafikan saya amat gemar menulis. Sedari kecil sudah didedahkan dengan menulis novel, cerpen dan sajak yang terpapar di majalah. Namun begitu, proses kedewasaan telah mengubah teknik penulisan saya kepada niche yang berbeza berikutan terlalu banyak didedahkan dengan penulisan jenis informatif. Saya juga sering mendapati bentuk penulisan saya menjadi self centered dan melalut (dragging).

Meskipun sudah berpengalaman, saya yakin bahawa proses ilmu itu tidak cukup dan akan terus berpanjangan sampai ke akhir hayat. Perkongsian ilmu dengan para guru sangat membantu saya untuk menghasilkan sebuah penulisan yang lebih menarik dan bersesuaian dengan imej saya.

Harapan saya sangat tinggi bagi mendapatkan fokus yang baik serta tidak syok sendiri

No comments:

Post a Comment