Thursday, March 9, 2017

E9-44: Pembimbing Rakan Sebaya

Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Koleksi Peribadi
azian@draz.my



Perkongsian ini khas untuk bacaan anda yang baru belajar berniaga dan sering ada masalah dengan pelanggan yang bermacam kerenah.




Siapa ada masalah dengan pelanggan yang :

  1. Tidak sabar menunggu barang yang diposkan, padahal baru saja bank in duit tak sampai 12 jam
  2. Tak faham bahasa, dah bagitau suruh tengok kat website pos tapi masih tetap tanya kita kenapa barang tak sampai lagi
  3. Kelam Kabut
  4. Gelojoh, nak cepatttt je
  5. Cepat marah, dan mula syak kita sebagai penipu
Anda sakit hati sebab pelanggan IS ALWAYS RIGHT?

Hari ini saya ingin berkongsi teknik PRS yang telah banyak membantu saya. Teknik ini saya belajar di UiTM semasa mengikuti program Pembimbing Rakan Sebaya. Ia sangat membantu di dalam menguruskan semua masalah di atas.


3 langkah mudah yang Simple Tapi Power: 

  1. Fahami Apa masalah pelanggan
  2. Bantu pelanggan
  3. Doa + Puji Pelanggan 
Semoga perkongsian ini sedikit sebanyak dapat membantu mengatasi masalah pelanggan yang suka marah-marah kepada anda.

No comments:

Post a Comment