Wednesday, March 15, 2017

E23-44: Viral Buyer


Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google
azian@draz.my





Untung kalau dapat jual barang yang viral.
Sebab pengikutnya sedia ada dan sanggup membeli tanpa pandang harga.

Tutup mata.
.
Alkisah viral terkini si beskut Gery. Dek 'keenakan' yang dicanang-canangkan, maka saya pun sering tertanya-tanya, hebat sangatkah kesedapannya itu sampai licin selalu di kedai?

Akhirnya, saya pun terbeli si biskut Gery dengan harga yang sungguh tak masuk akal.
Mahal gila!
Maklumlah biskut naik kapal terbang.

Tapi, demi nak mengesahkan kesahihan kesedapannya, maka tutup mata sajalah ya.
Fuhhh.... sanggup tu.

Malangnya, apa yang dicanang-canangkan orang jauh panggang dari api.
Bukan tak sedap, tapi ada biskut lain yang jauh lebih sedap dan lebih berbaloi.
Enak lagi makan biskut gula Hup Seng cicah coklat berbanding biskut Gery yang mahal dan sangat sedikit.

Kesimpulannya: Sesuatu produk yang viral mempunyai pengikutnya sendiri. Pengikutnya adalah di kalangan orang No 4. Iaitu orang yang suka mendengar cerita daripada orang lain dan untuk mengesahkan cerita tersebut, mereka akan mencuba walau apa pun harganya.

Sementara tengah viral ni, juallah dengan harga yang tinggi. 

No comments:

Post a Comment