Thursday, March 16, 2017

E26-44: Rancangan Perniagaan - Ringkas dan Padat


Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Koleksi Peribadi
azian@draz.my


Pentingkah Rancangan Perniagaan (RP) ini?

Mestilah Penting!

Jika kita ingin melihat perkembangan sesebuah perniagaan yang kita usahakan, sebaiknya sediakanlah satu Rancangan Perniagaan bagi melihat halatuju perniagaan kita.  

Namun begitu, setiap RP berbeza bergantung kepada apakah tujuan ia dihasilkan. 

Di antaranya:

  • memohon pinjaman/pembiayaan/tajaan
  • mencadangkan sesebuah projek/perniagaan baru
  • menaiktaraf sesebuah projek/perniagaan sedia ada


Bagaimana menghasilkan RP?

Tak perlu tulis panjang lebar. 

"Jadikan ia padat dan memberikan impak." 
Itu pesan guru saya, saudara Ezeehan Redza. 

Apakah perkara yang perlu ada di dalam RP?

Perkara utama yang perlu ada ialah:

  • Pengenalan
  • Misi
  • Visi
  • Perancangan ringkas (dalam bentuk graf/gambar)
  • Penutup

Kandungannya perlulah menjawab persoalan 5WH iaitu: Who, What, Why, How, When.

Kali terakhir saya menulis RP ialah ketika di universiti dahulu. Tidak pernah pula saya menghasilkan RP untuk perniagaan sendiri. 

Sejak mengikuti program bersama MyWin Academy, saya dilatih menguruskan perniagaan dengan lebih teratur dan bukan lagi tangkap muat macam dulu-dulu. 

Bukan saja dapat menghasilkan idea baru, malah saya dapat melihat perkembangan perniagaan sedia ada selain mampu membantu mendapatkan pembiayaan daripada pelbagai agensi dan orang perseorangan. 

Menarik bukan?




No comments:

Post a Comment