Tuesday, March 21, 2017

E37-44: Strategi Bisnes Murah



Teks: Nor Azian Binti Jamil
Gambar: Google
azian@draz.my



.




Dr Jerome berpesan kepada saya, strategi perniagaan MURAH tidak akan dapat membina KESETIAAN PELANGGAN (Customer Loyalty) terhadap kita.

Pesan beliau lagi "DON'T mess up your strategy"

Sebagai usahawan, jangan jadikan diri kita dan perniagaan kita - NAMPAK Murah - di mata pasaran.

Kerana murah ini TIDAK DIHARGAI oleh pelanggan.

Lihat saja negara China. Negara yang dikenali sebagai pengeluar produk murah dan produk berjenama tiruan. Apa saja yang datang dari negara tersebut secara automatik disebut sebagai produk yang kurang berkualiti dek kemurahannya yang terlampau. 

Pelanggan tidak mahu membayar lebih dan kita akan menjadi sukar untuk menaikkan harga di masa akan datang meskipun kos kehidupan semakin meningkat.

Bayangkan, di saat serba serbi kos meningkat: gula, minyak petrol/diesel, ikan kembung, tol, elektrik dan banyak lagi, anda tidak boleh menaikkan harga kerana nilai produk yang dijual sudah hilang harga dirinya.


Kita tidak mampu mengembangkan bisnes, kekal berniaga dari rumah, tiada pekerja dan tidak mampu membayar gaji sendiri. Tanpa sedar sebenarnya modal perniagaan sentiasa bergantung harap menunggu gaji suami atau gaji bekerja dengan syarikat lain.

Fikir-fikirkan strategi bisnes anda!





.

No comments:

Post a Comment